ÅF offshore race 2018-03-19T09:23:42+00:00

Inför ÅF offshore race 2018

Utmaningar

Vår största utmaning kommer att vara att få tag på all utrustning som krävs samt även kunna betala för den. Då är vi halvvägs över mållinjen, resten av utmaningen kommer att vara seglingen. Det kommer ta lång tid att genomföra kappseglingen med den absolut långsammaste båten. Som lägsta gräns krävs ett SRS på 0,85. Med orginalmätbrev mäter vi in på 0,823 (shorthanded). Detbetyder att vi måste få ett höjt SRS med 0,027. När och om vi lyckas pussla ihop alla pusselbitar återstår ”bara” seglingen. Även om det är en tävling och man vill såklart ha en bra placering så kommer prio ett vara att ta oss runt.

Förberedelser

Det är nu under början av 2018 som förberedelserna dragit igång. Efter en del kontakt med olika segelmakare har vi beställt ett nytt krysställ från boding. Det gamla var antagligen från när båten byggdes. Vi har kontakt med KSSS och försöker tjata oss till att de ska bidra med anmälningsavgiften till oss unga. Under våren kommer det att bli en hel del fix med båten som vi planerar att skriva lite om här på hemsidan. Längst ner finner ni en checklista på det vi behöver fixa under våren.

Guida och hjälp oss

Om ni har tips, tricks, frågor, gammal utrustning vi kan låna, få, eller köpa billigt skulle det hjälpa. Vi är oerhört tacksamma för all hjälp vi kan få.

Checklista

Här kommer en lista med den utrustning samt det fix som behöver fixas:

Behöver fixas

  • Anmälningsavgift ÅFOR

  • Autopilot

  • Avlastare

  • Botten (slipa, bottenfärg)

  • Fall försegel

  • Fixa draganordning på motorn

  • Genomföringar

  • Genuaskot

  • Mätbrev x2

  • Serva motorn

  • Serva winchar

  • Suggor

  • VHF-Certifikat

  • Handtaget till länspump fast med lina

  • Länspump får inte vara ansluten till självläns

  • Alternativ metod för styrning

  • Spis, permanent installerad eller säkert fastsatt, som kan användas säkert vid sjögång.

  • Deviationstabell

  • Batterier installerade efter 2011 skall vara av den förseglade typen från vilken flytande elektrolyt inte kan komma ut

  • VHF skall ha en beräknad utgående styrka på 25W

  • Stuvningsplan i vattensäkrat material, Den ska visa den viktigaste säkerhetsutrustningen klart utmärkt

  • Lodlina

  • Distanslogg eller logg

  • Säkerhetskategori a eller b

  • VHF antenn mast

  • Handhållen VHF

  • Se över seglarställ, stövlar och övrig utrustning

Färdigt

  • AIS (tack till Trueheading)

  • VHF

  • Nya segel

  • Nytt bomkapell

  • Två brandsläckare, minst 2kg

  • Brandfilt

  • Extra ankare

  • Båtens namn på flytande utrustning, (flytvästar, livboj, recovery sling)

  • Nödpåse(rekommendation)

  • Livboj med självtändande ljus, drivankare och livlina ska finnas inom räckhåll för rorsman

  • Motorn ska kunna framföra båten i en minimihastighet beräknad som 1,8 x kvadratroten av vattenlinjelängden i meter

  • Mjuka/expanderbara bränsletankar är inte tillåtet, såvida de inte är monterade i särskilt arrangerat skyddande utrymme

  • Mjuka träpluggar av trä

  • Ficklampa och sökarljus

  • Första hjälpen med instruktion

  • Mistlur

  • Radarreflektor akterstag

  • Sjökort och utrustning för bestickföring skall finnas

  • 4 st röda handbloss

  • 2 st orangea

  • Säkerhetssele

  • Stormfock

  • Flytvästar som uppfyller kraven

  • Sittbrunnskniv